Första inlägget på den "nya bloggen" ;)

Hallå allesammans..

Första blogginlägget på "den nya bloggen" ;) Känns faktiskt som en liten nystart, vilket är kul! Dessutom har fler och fler hittat hit vilket också är kul!

Idag är verkligen ingen rolig dag vill jag lova! Så himla tråkigt väder! Det har varit snöblandat regnväder hela dagen typ.. Så det är inte direkt nått lockande väder att åka ut till stallet i.. Och tur för mig så är det faktiskt mammas tur att rida idag, jag har haft honom 4 dagar på raken så det är inte mer än rätt ;) Och imorgon ska Bon Jovi få en välförtjänt vilodag är det tänkt!

I helgen sen är det dags för dressyrträning för Catharina Almroth! Har tränat för henne två gånger innan och det har gått jättebra båda gångerna så jag ser fram emot detta! Hoppas att Bon Jovis formkurva håller i sig :)

Jag tänkte att jag skulle ta och berätta lite om Bon Jovi och hur han är att rida!

För det första, han är en häst med väldigt mycket temperament. Han är inte den hästen som bara står och halsover i stallgången exempelvis och är således inte den som går och halvsover när man skrittar fram honom heller ;) Om Bon Jovi skulle få bestämma så skulle framskrittningen helt tas bort från schemat och galoppen skulle komma först! Haha, näe riktigt så illa är det inte! ;) Förr kunde han verkligen inte skritta.. Han taktade hela tiden och hade ingen rytm i skritten alls.. NU däremot har han fått en jättebra skritt och kan arbeta i skritten och samtidigt behålla takt och tempo!
När man sedan börjar ta tyglarna så tror han ungefär att det är trav med en gång.-. Haha.. Han är väldigt ivrig och vill gärna ligga steget före mig. Därför gäller det att hela tiden hålla om honom.. Man kan verkligen inte bara sitta och åka.. inte ens i skritten.. Då tar han chansen att ta kommandot med en gång! Han är ofta pigg när man börjar trava, men samtidigt väldigt lydig, och mjuk redan från första stund. Absolut ingen dragkamp här inte. Har man tur så är han redan efter några varv eftergiven och man har endast ett lätt härligt stöd i handen, precis så som jag vill ha det!

När han inser att det är dax att galoppera är han också oftast lugn nu för tiden.. Dock kan han bli lite ivrig om man exempelvis ska fatta galopp från skritt.. och börjar då trippa lite. Då är det bara att säga till honom lugn men bestämt att vänta på sin ryttare! Han är alltså väldigt arbetsvillig men lite för ivrig och lite för mycke tänkare för sitt eget bästa! Ibland slutar det med att man får ta tag lite i honom och säga till honom på skarpen om han blir får "på" och ivrig.. Det kan han ta nu.. Innan blev han väldigt förnärmad och började studsa ännu mer.. haha.. Men han har växt upp lite!

Jag måste ändå sammanfattningsvis säga att det är mycket roligare med en häst med lite temperament än en häst som har tappat sin livsgnista och mest lullar på i samma tempo, samma takt, och samma form... Det måste vara tråkigt att rida sådana hästar där allt bara fungerar och är sådär allmänt "okej" ?! Eller vad säger ni?! :D



Finaste Jovi! Bilden tagen sommaren-10

Kommentarer
Postat av: A N N i C A * W E N N B E R Gs

åh snygg header :D

2011-03-10 @ 16:02:12
URL: http://s94356.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0