Utevistelse?

Många har ganska olika syn på det här med utevistelse för hästar..
Jag vill absolut att Bon Jovi ska vara ute så länge som möjligt på dagarna, samtidigt som jag inte tror att han är den hästen som skulle passa att gå på lösdrift året runt..

Som det är nu i stallet han står så går han ut vid 8 på morgonen.. Vid 12 tiden får dem luchhösilage i hagen och är sen ute tills vi tar in honom. Nu på vintern brukar det bli vid 4 tiden.. på våren och sommaren blir det mer vid typ 18 tiden..Våra hästar har TYVÄRR inte möjlighet att gå ute natt på sommaren vilket jag annars hade velat!

På vintern går dem i en hyffsat stor grushage med lite varierande "terräng".. haha, eller alltså det är lite träd och lite buskar, lite stenar och lite sly.. typ:P

På sommaren går dem på gräs såklart och i större hagar!


Vad tycker ni? Hur länge går era hästar ute? :)


Bon Jovi i vinterhagen!

Kommentarer
Postat av: Myran

Våra hästar går på lösdrift. Vi har allt från shettisar till fullblod till halvblod till ardennrar och det funkar hur bra som helst. Hästarna vill inte in för att de trivs så bra.

Vi trodde att vi skulle behöva ha en eller två av hästarna på stall för de är lite "känsliga" men inte då. De ville absolut vara ute också. =)Enligt mig är det absolut bästa sättet att ha häst. Fast med ett redigt skötselstall såklart som man kan använda. (Våra hästar har fri tillgång på grovfoder också)

2011-02-25 @ 11:32:22
URL: http://trinnie.blogg.se/
Postat av: Myran

Ska se om jag kan fixa lite bilder och så! Absolut. Det finns lite bilder på våran hemsida om du vill kolla innan; www.stalltokarp.snabber.se ^^

2011-02-25 @ 15:25:28
URL: http://trinnie.blogg.se/
Postat av: elin larsson

våra hästar få gå ute från 8 på morgonen till 4-6 på eftermiddagen. vi har också en lösdrift som dom kan gå in i. på dom andra årstiderna går hästarna ute längre beroende på hur varmt/kallt det är.

2011-02-26 @ 23:07:20
URL: http://elinnlarssonn.blogg.se/
Postat av: Lina

Hos oss vill vi gärna ha våra hästar ute så mycket som möjligt (vi bor på en gård). Även om det är dåligt väder vill vi ha hästarna ute om det inte är ett för hemskt väder, det finns ju täcke:). Många som skriver om just detta ämnet har jag lagt märke till att vissa är lite pedanta när det gäller hästarna. Tar in om de regnar lite osv.



Våra hästar just nu på vintern kommer ut runt 9 på morgonen om som sagt vädret inte är för illa. Då går de i en stor hage tillsammans, sedan kommer de in runt 9 på kvällen fast det är mörkt. De får alla sina måltider ute när det gäller hö, frukost, lunch, em Sedan får de kvälls hö och kraft inne =). Fast det är om man inte har träningar en viss tid eller ska rida osv. Då kommer de in mycket tidigare. På sommaren så går de ute dygnet runt om det inte är tävlingar, då står de inne över natten. =)

Vissa hästar mår bättre utav att vara ute=)



2011-03-03 @ 12:24:34
URL: http://linaswenilsson.blogspot.com
Postat av: Lina

Jag svarar här då jag inte vet hur man svarar via min blogg.

Jo tyvärr finns det ju massa regler när man har hästen installad och de får man ju rätta sig efter.

Tack=).. Du har med en trevlig blogg. Lätt en blogg jag kommer följa=)

2011-03-03 @ 12:33:25
URL: http://linaswenilsson.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0