Ridpasset blev inte riktigt om tänkt..


Tänkte berätta lite om gårdagen!

Red Jovi och tänkte trimma lite skolor... men så blev inte fallet.. Han var inte på nått trimhumör ;) Han var SÅÅ jädra fjantig och vägrade gå förbi dörren i ridhuset.. Slängde sig och blev helknäpp.. Det slutade med att jag blev riktigt arg på honom.. Så jag red BARA på den nedre volten vid dörren..  Först skrittade jag typ 10 varv och bara tänkte framåt... Sen gjorde vi lite halter vid dörren och ryggningar samt bakdelsvändningar och red förbi den åt andra hållet.. Sen var det dags för trav.. Vi travade på.. Jag tänkte bara framåt fortfarande och brydde mig inte ett dyft om formen.. Han skyggade, jag vara bara lugn och försökte att inte bli för arg ;) haha.. Nejmen vi travade på runt runt och fram och tillbaka förbi dörren säkert 15 varv.. Tills han inte brydde sig.. det FUNKADE!

Sen fortsatte vi i galopp.. Jag lät han gå i ganska låg och lång form och brydde mig inte om HUR han gick.. Det viktiga var ATT han gick.. haha.. Vi galopperade säkert 10 varv i varje varv och TILLSLUT bara gled han förbi dörren utan att bry sig,. Han frustade som en tok.. haha stackarn blev riktigt trött.. Och jag fortsatte mana på honom lite till.. Tror att han behövde detta lite.. Det blev lite mental brakthrough tror jag.. Men JAG VANN! Det var faktiskt ett bra och dåligt ridpass på samma gång..


För er som undrar så kan jag säga att jag försökt ALLA olika sätt för att få detta att fungera.. Ignorera honom.. ställa inåt.-. Ah, men ingenting har fungerat.. Så nu känner jag att jag måste bli lite tuffare för att såhär kan han ju inte hålla på.. Det kommer ju förstöra för oss på tävlingsbanorna i framtiden.. Så det får bli lite tuffare tag i fortsättningen.. Känner att vi är på rätt spår iaf.. ;P

Vad tycker ni?! Ska man vara lite tuffare över en sån här sak eller mer "tycka synd om" och dalta med hästarna? ..Jag har ju insett att han faktiskt inte ÄR rädd.. Det har flera tränare också sagt.. Utan, mer vill hitta saker att låtsas vara rädd för.. Sätt att komma undan..
Nåja.. Åsikter?! Vill gärna ha åsikter! :D



På översta fotot ser vi den HEMSKA dörren i bakgrunden... ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0