Bon Jovi!

Tänkte att jag skulle skriva ett litet inlägg om Bon Jovi och hur vi tränar och i vilken omfattning! Så ni som inte vet får lite koll!

Bon Jovi är då främst en dressyrhäst, även om han VERKLIGEN älskar att hoppa! Han är duktig på att hoppa, men jag är ingen hoppryttare så därför kommer vi aldrig att komma upp i några större nivåer när det kommer till hoppningen..


Iaf..
Dressyr:
När vi köpte Bon Jovi så var han inte så jättemycket utbildad. Man kan väl säga att han var grundutbildad. Han kunde start, stopp, skritt, trav, galopp och flytta undan skänkeln! Basics lixom!
När vi först fick hem honom var han SJUKT nervig.. Så mycket av den första tiden gick åt att få ner honom på jorden och hålla honom på marken istället för i luften ;)

Än idag kan han vara på tårna.. Han är fortfanrande allmänt rädd för vissa saker.. Som t.ex. dörren in till ridhuset. Den är jättefarlig om man frågar Jovi.. Samtidigt som han ibland inte ens tittar på den när han går förbi. Det gäller i ridningen mycket att alltid se till att Jovi har nått att tänka på och fokusera på! Annars hittar han på egna saker att fokusera på vill jag lova! ALLTID ställa, flytta, böja etc. För att han ska tänka på nått annat än att leta efter spöken! Jag har fått många bra tips från olika tränare och det går verkligen åt rätt håll! Han är både lugnare och tryggare, även om han ibland ramlar dit igen ;)

Idag kan Bon Jovi de vanliga skolorna! Han kan öppna, sluta, förvänd sluta, skänkelvikning. Bakdelsvändning, framdelsvändning, halt, rygga. (I början när vi skulle rygga stegrade han bara..hm.)

Han kan enkla galoppombyten, galoppombyten och förvänd galopp. Även om inte allt sitter helt hundra så försöker han alltid! Hans vilja kan dock vara ett problem också ;) Hn vill FÖÖR mycket ibland. Vill verkligen vara till lags och försöker att ligga före mig i allt.. Inte helt bra alla gånger ;) Han blir ivrig och kan bli både stark och het. Tidigare ställde han sig på bakbenen i dessa situationer.. Nu kan han ta en tillrättavisning och sen går vi vidare.




Vår första lokala dressyrtävling! Vi var nog lika nervösa båda 2. Slutade på 54% vilket jag faktiskt är nöjd med! Han skyggade för det mesta och var lite för het! Men vi har kommit en bit sen dess också!! Får se hur det går i vår nästa tävling nu i vår! :)



Hoppning:
Bon Jovi var typ bara "inhoppad" när vi köpte honom.
Jag har alltid tyckt att det är kul att hoppa, så länge det är på min nivå! Bon Jovi var i början (och kan fortfarande vara ibland) lite nonchalant emot hinder, farmförallt små hinder.. Han vägrar aldrig, utan river i såfall snarare..

Under dessa 2 år har vi iaf utvecklats otroligt mycket.. I början rusade han lika mycket före hindret som efter.. Idag kan han gå i kort galopp emot ett hinder och landa i en nääästan lika samlad galopp. Han är iaf. lugn efter och man kan verkligen jobba vidare i galoppen.. Det gick inte innan vill jag lova..
Ett tag tänkte jag prova ett skarpare bett, men gjorde inte det vilket jag är glad för idag! Vi har istället kämpat med markarbete, markarbete och markarbete!! Bon Jovi är otroligt känslig i munnen och jag vill inte förstöra det!
Idag kan vi hoppa en bana på 80 cm och enstaka hinder på 1m. vilket jag är otroligt stolt över! Både över mig själv och över jovi!



Hoppning april -10 Hindret ligger på ca 70cm


Dåligt foto (ignorera mitt fejs! haha) Taget sommaren -10
Ca. 90 cm



Senare ikväll skriver jag om "Annan träning" samt lägger upp ett exempel på en träningsvecka!

Kommentarer
Postat av: Myran

Jättebra och intressant inlägg! =)

2011-02-24 @ 15:01:36
URL: http://trinnie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0