Andra träningsformer?

Jag skrev ju tidigare att jag skulle berätta lite om andra träningsformer.. Utöver dressyr och hoppning ;)

Tömkörning:
Jag tömkör Bon Jovi mycket! Jag tycker att det är roligt och Jovi med! Han är jätteduktig och har lärt sig jättemycket! Problemet med honom är att det är svårt att "rama in" honom på töm.. Jag är ingen jättevan "tömkörare", men det är svårt när han exempelvis skyggar för något. Då är det svårt att få honom att gå framåt på ett rakt spår utan att han drar lite åt andra hållet.. Hm.. nån som har nått bra tips? Exempelvis om vi går på fyrkantspåret och ska trava förbi dörren.. då viker han inåt ridhuset ifrån dörren...

Uteritt:
Nu i vinter har det ju tyvärr inte blivit jättemycket uteritt.. har väl blivit nån varrannan vecka eller så.. Men så fort underlaget tillåter så är vi på att igen! Mitt mål brukar vara att rida ut i skogen minst en gång i veckan! Det är bra träning för Jovi då han som sagt är ganska "rädd" av sig. Ser spöken lite här och där ;P Han gör dock inget dumt ute, utan kan mer bara "frysa fast" och inte vilja gå förbi exempelvis... en sten?.. Nån som har nått bra tips på den situationen med kanske? :) Annars så älskar vi uteritter båda 2.. Han är inte het ute som man kan tro utan det går att skritta, trava och galoppera utan problem!

"NH":
Eller vad vi ska kalla det.. Vi brukar jobba med en del ledarskapsövningar och markhantering... kunna flytta för väldigt lätta tryck, alternativt att man bara pekar.. Han lär sig fort. Jag vill att han ska respektera min bubbla och inte bara gå på.. han är lite valpig och klumpig så sätt fortfarande.. men det blir bättre :) Vi har även jobbat med lite löslongering och trickträning för lite variation. Lite allmänt bus också såklart ;) + "miljöträning"


Longering:
Sker väldigt sällen..Är inte så förtjust i den träningsformen egentligen.. Egentligen sker det väl mest i brist på tid för annat.. Han får göra av med lite energi helt enkelt ;)



Det var lite vad vi brukar variera våran träning med!



En normal vecka ser ut ungefär såhär!

Måndag: Dressyr/Tömkörning
Tisdag: Hoppträning
Onsdag: Vila
Torsdag: Dressyr
Fredag: Dressyr
Lördag: Uteritt
Söndag: Tömkörning/Dressyr

Han har alltså alltid en vilodag varje vecka!


Kommentarer
Postat av: Myran

Bra inlägg! =)

2011-02-25 @ 02:03:30
URL: http://trinnie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0