Häst är bäst!

Har inte bloggat sen i måndags.. hm..
I onsdags hade vi teori på vår dressyrspecial... Det var faktiskt riktigt givande! Vår tränare red en ridskolehäst och förklarade betydelsen av lösgjordhet.. att inte ställa så mycket krav på hästen i början utan mjuka upp dem...

Efteråt skulle jag rida Jovi.. han är ju som han är.. så NOEMALT sätt brukar jag korta upp tyglarna helt när jag skrittat fram.. idag började jag dock ha lite halvlånga tyglar och jobba honom med takt och balans i skritten( han vill gärna takta..) Ställde inte speciellt höga krav, men han skulle ha en jömn form och skritta lugnt och taktmössigt.. det gick superbra!! När jag väl kortade upp tygeln hade jag en mycket mer tillfreds häst och framförallt mer avslappnad.. Traven gick stundtals jättebra sen!! Han verkligen tänkte på varje steg.. han vill gärna bli trippig i traven och tappa takten, men han var superduktig!! Även galoppen fungerade jättebra, då han redan var avspänd.. (Förutom när han blev rädd för en ponny som bara dök upp från ingenstans utanför.. haha, inte ens jag märkte när han kom dit :P)

Så nu ska jag fortsätta att rida på detta sätt.. hitta takt och balans samt avslappning hos både honom och mig innan jag går vidare!

Har för övrigt jobbat hela veckan därav den dåliga bloggningen.. är dock ledig lördag och söndag! Nästa vecka däremot blir lite helvetisk.. hm.. jobbar mån, tis, fre, lör och söndag! Hejdå liv!! ;)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0