Värdelös uppdatering..

Har varit värdelös på uppdateringen nu i jul..
Men det ska vi ändra lite på.. Därför tänkte jag lägga in en rolig lista som jag hittade på en annan blogg :) .. Skriver alltså om ett "ämne" varje dag :)

Dag 1 - Presentera dig och din häst
Dag 2 – Min första häst
Dag 3 - Min största rädsla
Dag 4 - Hur började mitt hästintresse
Dag 5 - Det här finns i min ryktlåda
Dag 6 - Det här äter min häst varje dag
Dag 7 - Min favoritgrej i stallet
Dag 8 - Min hästs vardagsoutfit
Dag 9 - Mitt bästa hästminne
Dag 10 - Mina drömmar
Dag 11 - En bild på stallet
Dag 12 - Det här saknar jag
Dag 13 - En nytagen bild och 5 punkter som beskriver din häst
Dag 14 - Varför får ridning dig att må bra
Dag 15 - Något du och din häst är stolt över som ni har gjort!




Presentera dig och din häst!

Jag heter Caroline, bor i Växjö och läser till sjuksköterska.. Börjar strax på termin 5 i min utbildning så är alltså klar om 1 år! Finns inte så mycket mer att säga ;)
Bor i en lägenhet nästan mitt i stan med min sambo som jag varit tillsammans med i... hm.. nästan 4 år.. Oj vad tiden går när man tänker på det ;)



Iaf.. Bon Jovi som min häst heter köpte vi i Maj -09. Vi hade kollat på annonser ett tag och hittat några vi skulle åka och provrida.. Vi hade även lagt ut en sökesannons, och innan vi skulle åka o kolla på lite andra hästar så fick jag ett svar angående Jovi. Han var en bussig häst typ.. stod det. Pepparkaksbrun med bläs.. haha, jag hade inte ens sett en bild när vi kollade på honom.. Iaf.. de 3 första hästarna vi provade var inte intressanta alls.. Sen skulle vi åka o titta på "den där" Bon jovi, haha ( Kom ihåg att jag skrattade åt hans namn)
Redan första gången jag såg han var han otroligt personlig. Han var dock lite unghästtrotsig.. Buffade en del.. Men verkade vara en bussig häst över lag :)
Jag provred, mamma provred och min tränare provred (tror jag?)
Jag tyckte han var trevlig.. Kunde inte så mycket mer än grunderna men gillade honom! Likaså gjorde min mamma!
Vi bestämde att vi skulle åka en gång till och prova och det gjorde vi.. Då red jag ut med hon som bodde på gården.. Vi rejsade över en åker, haha. Har aldrig ridit så fort tror jag ;)

Efter den ridturen bestämde vi oss ;) Så typ 2 veckor senare efter veterinärbesiktning hämtade vi hem honom :)
Dagen vi hämtade honom.. Nyutlastad på gårdsplanen:


Första dagarna .. eh.. veckorna.. eller nä.. månaderna, haha... var han mer vild än tam kan jag säga.. Han var rädd för ALLT... Helt nervig.. Helt ärligt tänkte jag först att vi tagit oss vatten över huvudet.. Han blev skrämd i ridhuset och reste sig med mamma som ramlade av.. detta gjorde att hon blev osäker på honom.. och hade ett litet uppehåll i ridningen.. Han kunde inte galoppera i ridhus.. Då fick han damp, haha.. Han blev stark och drog iväg.. Hoppning var inte att tala om i början.. Han rusade...upplevde honom som väldigt dominant,..
Denna bilden är från Maj -09. När han kommit precis alltså..Itnte så smickrande i kroppen..Inga ryggmuskler för 5 öre...


Kan säga som så att den hästen vi har idag är helt annorlunda.. även om han har kvar nerverna.. Skillnaden är att idag kan han och vi hantera det på ett helt annat sätt.. Man kan ta ner han på jorden ;) Man kan lugna honom, och framförallt man kan ställa krav på honom utan att han flippar.. Nu tar han det.. Innan protesterade han högljutt... ;) Jag tror att han litar på mig på ett annat sätt nu.
Idag både dressyrar vi och hoppar.. Vi har startat en lokal dressyrtävling med godkända resultat.. (Och trots att han skyggade för dörren och dommaren så skötte han sig helt OK, vilket man inte trodde i början)
Vi har även hoppat en liten klubbis på 70 cm felfritt.. Och hopptränar varannan vecka, vilket han ÄLSKAR! Både han och jag utvecklas massor och vi brukar hoppa ca 90-100 cm :)  (Sen fegar jag ur, haha)

Har även börjat träna lite NH.. haha, mest bara för att få lite variation, samt för att stärka ledarskapet.. Jobbar inte med några dominerande rörelser/trick.. endast underkastande för hans del.. Han kan löslongeras, börja trava, galoppera och sakta av på små rörelsekommandon. Han kan varvbyte. Backa kan han också. Och även buga ;)

Taget i September -10




Nu har jag skrivit på tok för mycket! Hoppas ni orkade läsa ;) Imorgon kommer nästa ämne!

Kommentarer
Postat av: fridan

kul att du med gör listan :D hur är det med dig och bon jovi? :)



2010-12-28 @ 19:56:35
URL: http://kaloescha.blogg.se/
Postat av: Fredrik Johansson

Snygga bilder ;)

2010-12-28 @ 20:17:53
URL: http://www.flickr.com/jijson
Postat av: Cissi

kul idé!!!

2010-12-28 @ 21:33:11
Postat av: fridan

jaa kylan är ju mindre kul förstås! tur det finns ridhus även om de är kallt därinne med :)



annars har vi det bra, tar de lite lugnt nu o letar dressyrsadel, suck...

2010-12-28 @ 22:08:44
URL: http://kaloescha.blogg.se/
Postat av: Isabel Tränk

Ni var nästan hemma hos mig. Ni skulle inte ha svängt av mot Linneryd när ni kört över järnvägen utan ni skulle fortsatt rakt fram mot Ljuder/Åkerby. Jag bor över järnvägen, rakt fram i typ 2 km. Det är andra stället på VÄNSTER sida. Ligger precis utmed vägen. ;) Ni får köra en gång till och så får ni titta in och hälsa på!! :) PS! Jag snor din lista.. hoho. ;)

2010-12-29 @ 09:00:51
URL: http://isabeltrank.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0