Min första häst..

Dag 2 - Min första häst

Min första häst.. Hästen jag väljer att skriva om var egentligen inte MIN häst, vi ägde honom inte . utan först var han min sköthäst på ridskolan, sen blev jag halvfodervärd på honom när han stod på ridskolan, och sedan blev jag helfodervärd på honom och var det i 3eller 4 år (tror jag)

Hästen heter Tabasco och ägs av Vedbände ridläger. Han är en halvblodsvalack -86. Isabellfärgad och ca 156 cm hög!

När jag var 7 eller 8 år (!) och hade gått skötarkursen i stallet (på ridskolan) så skulle jag såklart få en sköthäst.. Jag ville ha Apache kom jag ihåg, eller fraggel, haha .. Detta var två ponnysar.. Men så blev det inte. Ponnysarna var populära så jag fick en stooor häst.. ;) Nämligen Tabasco.. Han stod mitt i stallet i en spilta. Kom ihåg att jag var väldigt skeptisk först, haha, men sen föll jag som en fura för denna underbara häst!
Vid detta laget var Tabasco känd som ridskolans avkastarkung då han gjorde sina berömda pip och sen bockade lite, haha. Jag kommer ihåg att vid ett tag var det bara jag (i min grupp iaf) som vågade rida honom...
Och även om han var ganska busig så åkte jag faktiskt bara av honom 1 gång (!) under alla år jag red honom.. Det var när vi hoppade och jag flög in i hinderstödet och fick åka in till akuten med en misstänkt spräckt mjälte.. haha..

sen hade jag som sagt Tabasco på foder många år.. Älskade honom verkligen! Han lärde mig allt jag kan idag! Vi tävlade mycket i både hoppning och dressyr och jag har måååååååånga rosetter som är hans förtjänst. Tillochmed många blågula! Vi startade även några lokala dressyrtävlingar på olika klubbar i närheten och det gick helt OK!

Iaf.. Hösten -05 (tror jag) så kändes han inte riktigt fräsch.. Han var knackig till och från en hel termin.. Han var ju trots allt gammal.. och jag fick rådet av mina tränare att sattsa på en annan häst, som jag kunde utvecklas med mer.. Tabasco fick då åka tillbaka till Vedbände... och trist nog.. har jag inte sett honom sen dess... ;( Usch.. Det är med gråten i halsen jag skriver detta.. Det är väldigt känsligt för mig.. 












Nåja... Vintern därefter.. typ i Januari gissar jag på. Köpte vi en ny Stooor häst, vid namn Poker, som var min första riktigt egna häst, men han kan jag berätta om någon annan gång :)

Kommentarer
Postat av: fridan

söt pålle :D



sv: okej då, attans! kollat på my horse, hon har inte så mkt där tycker jag inte.. har provat 30-40 sadlar på honom redan. 1 har passat någorlunda... :P men teknan tror jag verklien på! vad hade du för sadel du ska sälja?

2010-12-29 @ 09:58:01
URL: http://kaloescha.blogg.se/
Postat av: Isabel Tränk

Jag brukade också rida Tabasco. Red ju på den ridskolan i 4 år för Sara Fridhagen. Men min favorithäst var Pharis, men han sålde dom. Jag tyckte även om Walör, Dizze och Zephyr. Gillade egentligen alla. :)

2010-12-29 @ 12:11:56
URL: http://isabeltrank.blogg.se/
Postat av: fridan

:))



sv: okej, tror inte den passar kalle ändå, han behöver nog en special känns de som, för inget passar. han har väldigt knepig rygg tyvärr... :(

2010-12-29 @ 15:59:36
URL: http://kaloescha.blogg.se/
Postat av: anna

söt häst!!

2010-12-29 @ 16:36:51
Postat av: Tilda

Jag hade turen att få rida Tabasco en gång när jag var kanske 11-12 år, när han var på TRS en termin eller så. Då var det verkligen den bästa hästen jag någonsin ridit. Jag blev kär.

2011-01-08 @ 00:29:55
Postat av: victoria

hejhej , hittade din blogg av en slump och ville bara säga att tabasco står i mitt stall nu och hyrs av en mamma med hennes dotter . han är pigg och kry mengör fortfarande dessa pipen ;) . ville bara säga detta men det kanske du redan visste . kram vicky

2011-05-25 @ 22:56:50
URL: http://hholmvictoriaa.blogg.se/
Postat av: annkin

Hej vad kul att se lite bilder:) Jag heter Annkin och har Tabasco påfoder nu! Han har hunnit bli 26år men han piper fortfarande och bockar av en och annan:)Tabasco är riktigt fin och pigg fortfarande och går riktigt bra i dressyren. Vi hoppar inte eftersom vi vill spara lite på de gamla benen men för övrigt är han en glad och rolig kille som trivs med livet och han är så Älskad av alla som träffar honom. Till sommaren åker han hem till Vedis och kommer nog ha många fina år kvar som skolhäst. Kolla gärna på min blogg om du är intresserad:) MVH Annkin

2011-05-26 @ 10:52:37
URL: http://annkin70.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0